Ako si vybrať dizajnéra?

Jedenástky, via AndrejAndrej

Recept na výber správneho dizajnéra či štúdia, ktorému dáte dôveru a zveríte peniaze, nie je úplne jednoduchý. Grafický dizajn je odborná práca a vyžaduje skúsených odborníkov. Pretože spadá do vizuálnej tvorby, uplatňuje sa pri jej hodnotení tiež subjektívny vkus ľudí, ktorý s ním prichádzajú do styku. Nezúfajte — stačí dodržať niekoľko základných pravidiel, aby ste eliminovali možné problémy a boli s prácou osloveného dizajnéra spokojní. Zo spokojnej spolupráce totiž často vznikne dlhodobý a obojstranne prospešný obchodný vzťah.

Stanovte si spektrum predpokladaných zakázok

Existuje iba málo dizajnérov, ktorí by dokázali dokonale pokryť celú širokú oblasť grafického dizajnu. Niekto sa špecializuje na reklamnú grafiku, ďalší na korporátne identity, na oblasť kultúry, alebo knihy, niekto ďalší na webdizajn... Existuje niekoľko firiem, ktoré ponúkajú tzv. "full service" (obvykle si hovoria reklamná agentúra), aj tí však niektoré typy práce zadávajú externistom, prípadne ju realizujú v spolupráci s ďalšou spoločnosťou. Preto je dobré určiť si hneď na začiatku, čo najpresnejší rozsah zákazky a následne porovnať, či korešponduje so skúsenosťami a zameraním vybraného štúdia.

Prezrite si pozorne portfólio kandidátov

Väčšina dizajnérov má vlastné webové stránky s ukážkami ich realizovaných zákaziek. Máte tak jedinečnú možnosť prezrieť si nezáväzne desiatky ukážok a rozhodnúť sa, ktoré štúdio ponúka štýl najviac vyhovujúci vášmu vizuálnemu cíteniu. V prípade, že štúdio na internete svoje práce nemá, nemusí to nutne znamenať katastrofu. Určite si jeho zástupca s vami rád dohodne stretnutie a portfólio vám predstaví osobne. Ak sa vám realizácia páči, je veľmi pravdepodobné, že budete spokojný tiež s prácou, ktorú štúdio urobí pre vás.

Dohodnite si osobné stretnutie

Akokoľvek je komunikácia cez telefón alebo prostredníctvom internetu rýchla a pohodlná, vždy sa oplatí dohodnúť si osobnú schôdzku nielen s vedúcim štúdia, ale v ideálnom prípade s konkrétnym pracovníkom, ktorý bude mať vašu zákazku na starosti. V grafickom dizajne, kde prebieha veľa diskusií o probléme a predložených návrhoch, sú pružná a bezproblémová komunikácia, zdravý a predovšetkým ľudský obchodný vzťah medzi klientom a dodávateľom služieb úplne nevyhnutné.

Dbajte na odporúčania a ocenenia

Možno máte vo svojom okolí priateľov, ktorí pracujú v podobnom odbore a s dizajnérmi majú skúsenosti. Môžu vám odporučiť spoľahlivého dodávateľa služieb, s ktorým je dobrá spolupráca, odvádza výbornú prácu a plní dohodnuté termíny. Takáto skúsenosť je na nezaplatenie: buď pomôže predísť možným nepríjemnostiam, alebo aspoň ušetrí čas, ktorý by ste strávili hľadaním. Rovnako však aj v tomto prípadne výrazne odporúčame prezrieť si portfólio odporúčaného štúdia či dizajnéra, vzhľadom na to, že človek, ktorý vám ho odporučil, nemusí mať podobné kritéria hodnotenia a predstavy, ako máte vy.

Zvážte a porovnajte finančné nároky štúdia s vašimi možnosťami

Najlepšie štúdiá majú obvykle najlepších zamestnancov s patričným vzdelaním a skúsenosťami, majú kvalitné (a drahé) vybavenie, aby svojim klientom mohli poskytovať čo najvyšší štandard služieb. Tomu zodpovedajú ceny, ktoré sú priamo úmerné nákladom na fungovanie a mzdy zamestnancov, prestíži štúdia a tiež danej lokalite (napr. hlavné mesto vs. zvyšok republiky). Dobre si rozmyslite, či dáte prednosť lacnému dodávateľovi služieb, ktorý vám pravdepodobne poskytne kompromisné riešenie, alebo sa obrátite na síce drahšieho, ale skúseného odborníka s príslušným renomé, ktorý vám ponúkne vysokú kvalitu odvedenej práce.

Mám si vybrať z členov DesignGuide?

To je na vás! DesignGuide negarantuje kvalitu portfólia svojich členov. Členstvo je prejavom podpory mravných princípov, jeho podmienkou je súhlas so znením etického kódexu a jeho dodržiavanie. Výber z členov DesignGuide však rozhodne znižuje riziko, že narazíte na nepoctivého obchodníka.

Zobraziť všetky články